Canals interns de l’administració on es pot presentar alertes sobre infraccions i delictes, així com els altres canals externs als què es poden adreçar aquestes alertes. També hi trobareu el detall del Sistema Intern d’Alertes (SIA) d’aquest ens.

Què és el canal intern d'alertes?

El canal intern d’alertes és el mitjà a través del qual una persona pot comunicar a l’administració que s’estan duent a terme unes actuacions que poden suposar una infracció administrativa o la comissió d’un delicte.

En base a les informacions comunicades, l’administració podrà dur a terme una investigació interna per esclarir els fets, tractar de manera efectiva la infracció, i atorgar protecció a la persona alertadora.

 

Qui pot presentar alertes?

Poden presentar alertes al canal intern d’alertes de cada administració les persones que hagin obtingut la informació en un context laboral o professional vinculat amb l’organització. Això inclou els treballadors/es, ex-treballadors/es, voluntaris, becaris, contractistes i sub-contractistes, proveïdors, entre altres, tal i com preveu la Llei 2/2023.

Si no teniu aquesta relació laboral o professional, i voleu comunicar informació sobre uns fets que considereu constitutius d'infracció o delicte, teniu a la vostra disposició el canal d’alerta extern de l’Oficina Antifrau de Catalunya, que exerceix com a Autoritat Independent amb funcions de prevenció del frau, tant pel que fa al sector públic com pel privat, segons estableix la disposició addicional setena de la Llei 3/2023.

 

Quines garanties han de complir els canals d'alertes?

  • disabled_visible

    Confidencial

    Garantir la confidencialitat de la identitat de les persones alertadores i dels tercers esmentats en la comunicació. També ha de permetre presentar les alertes de forma anònima.

  • network_locked

    Accés restringit

    Limitar l’accés només als membres de l’òrgan responsable de la gestió del canal d’alertes, que exerceix les seves funcions amb independència i autonomia, i sense estar sotmès a instruccions de cap tipus.

  • forum

    Comunicació bidireccional

    Permetre establir una comunicació bidireccional entre la persona alertadora i l’òrgan responsable de la gestió del canal d’alertes.

  • shield_person

    Protegir la persona alertadora

    Protegir a la persona o persones alertadores per evitar que puguin ser objecte de represàlies com a conseqüència de l’alerta.

 

I què s’entén per a Sistema Intern d’Alertes?

El Sistema Intern d’Alertes és el resultat de la unió de tot aquest conjunt de canals, eines i recursos, que permeten la comunicació de fets irregulars que s’hagin produït dins l’organització, activant un circuit en què la informació és enviada, rebuda i tractada de manera confidencial, desembocant en l’inici d’una investigació interna o bé la remissió a l’autoritat competent.

Presenta una alerta

Coneixes algun cas de corrupció, frau o mala pràctica en aquesta administració? A través d'un assistent guiat t'indicarem el canal més recomanat per denunciar-ho

Normativa del canal intern d'alertes